torsdag 1 juli 2010

Frukostfrallor

Imorse klagade en medpatient över att det serverades grovt bröd till frukosten. I hennes (van)föreställningsvärld pallar tydligen hennes mage inte vitt mjöl. Undrar om hon har reflekterat över panneringen på de vegetariska biffar hon med glädje åt häromdagen?
I min hedonistiska värld smakade brödet ovanligt gott. Då jag på senare tid har haft bättre saker för mig än att ränna runt på daglivs brödavdelning och hysterskt jämföra kalorier på de olika brödpåsarna och därmed tvingats att släppa den kontrollen, har frukosten blivit betydligt trevligare. Jag vet inte hur mycket kalorier brödet innehåller. Jag vet inte vad skivorna väger. Här är det nämligen hembakt som gäller. Åtminstone till frukost. Mitt kontrollbehov är anledningen till att jag hållit mig till smaklöst och svampigt industribröd i stället för att dra nytta av alla fina brödbutiker i min omnejd. Sorgligt men sant. Men när jag kommer hem blir det andra bullar. Jag kanske till och med ger mig på att baka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar