tisdag 6 juli 2010

Såsigt

Okej jag hajar grejen med sås. Här på avdelningen kör man såskonceptet över hela linjen. Det ska bara vara sås till maten. Så är det. Med vissa undantag för grytor. Ibland. Det handlar givetvis om energimängd och fett. Jag förstår det. Så ju magrare protein desto mer sås. Men varför inte smörslunga broccolin istället? Sås i all ära, utan sås kan det bli torrt, men dubbla såser blir för blött. Det finns vissa tekniska svårigheter med att få i sig en hel tallrik när kolhydratmängden inte räcker till för att suga åt sig all vätska. Idag var det perversa mängder sås till lunch. Såsgratinerad kassler med sås. Annan sås från separat kastrull. Inte okej.
Och varför så mycket gris? Fläsk är gott men jag funderar nästan på att konvertera till islam. Fläskfilé, prinskorv och kassler... Vid det här laget har jag väl satt i mig ett halvt svin. Med tanke på landstingsupphandlingars ekonomiska ramar kan jag nog dessvärre heller inte trösta mig med att det var en glad gris med knorr på svansen.
Mamma säger att hon känner på sig att middagen blir bra men det vete suggan, förlåt, katten. Han-kocken jobbar idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar