tisdag 20 juli 2010

Ostmackor

Jag vattensväller och vätskehoppar fortfarande men det börjar bli bättre. Vem kunde ana att jag var så uttorkad? Nu är i alla fall alla upptrappningar i matmängd över så nu kommer det hela antagligen att plana ut ett tag.
På tisdagar serveras det för mig här i särklass enklaste mellanmålet. Alltså det minst ångestfyllda. Det slår aldrig fel. Två knäckemackor med smör och ost. Så lättätet, så definierat och så snällt. Magen bråkar aldrig efteråt. Inte idag heller. Det känns som att jag har ätit bomull.
All min ostpåläggsrädsla är förresten bortblåst. Varför höll jag på och kladdade med syntetisk smältost på tub så länge? Det räcker med att smaka på ordet räkost. Jag får numera kväljningar vid blotta tanken på räkor ovanpå frukostmackan. Här är det hårdost för hela slanten. Sådan där skol-/fritids-/dagisost. En ganska tjockt ljusgult kingsizelakan per macka. Smaken är lite salt och har tydliga drag av fotsvett och snorkråkor. Att det låter oaptitligt bryr jag mig inte om. Det finns ju drösvis med vinskribenter som jämför ekfatstoner med jungfrusköten. Det skulle hursom kunna röra sig om någon form av Gouda. Inte min favorit men helt okej. Man vänjer sig ganska snabbt vid helt okej. Dock längtar jag efter en vällagrad Herrgård men det har minst lika mycket att göra med de senaste årens självorsakade påläggstorft som med landstingssovlets tradighet.
Ostsmörgåsar måste man klara av för att klara av sin tid här. Så är det bara. Sorgligt nog tillhör smörgås kategorin "farlig mat" för många som är inlagda här (hur det förhåller sig på andra avdelningar kan jag inte uttala mig om). Dock inte för mig och väl är väl det. Annars skulle jag inte kunna komma hem så tidigt som i augusti. Man måste nämligen äta allt utan näringsdrycksersättning för att utskrivning ens ska komma på tal. Givetvis är dessutom så att frekventa matanrättningar är viktigast. En typisk dag kan se ut såhär: en ostmacka till frukostyogurten, två ostmackor till mellanmål och en ostmacka till middagen (om det råkar vara en vegetarisk måltid). Knivigt värre om man inte fixar ost. Eller mackor i allmänhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar