tisdag 10 augusti 2010

Hushållsost

Vad är det som gör hushållsosten till Sveriges mest köpta ost? Förmodligen epitetet hushåll. Det låter lite som husman och husmanskost gillar väl alla. Men gillar alla verkligen hushållsost? Den smakar ju ingenting. Är det kanske just dess beskedlighet som får svenskarna att äta den? I jantelagens land fräser individualisten inom oss alla och är det månne så att folk får utlopp för sitt ego jämte den slätstrukna mejeriprodukten? En av de viktigaste uppfostringsinsatser min pappa har gjort är att lära mig äta stark hårdost. På köpet lärde han mig att hata hushållsost. Förvisso lite opraktiskt när hushållsost som bekant har en tendens att dyka upp lite här och var i smörgåssituationer utanför hemmets hägn. Här till exempel. Man har nyss bytt från vad jag tror är Gouda till, just det, hushållsost. SÅ tråkigt.
Ikväll äter jag kvällsmål hemma. Jippie, jag får glass istället för tristyogurt! Mums.
Om jag inte misstar mig så blir det vegobiffar till middag. Det är faktiskt en av de bättre rätterna som jag serverats här. Hoppas att jag har siat korrekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar