lördag 14 augusti 2010

Bröd

Jag har blivit bortskämd med färskt bröd. Kanske har jag redan skrivit om detta, jag minns inte. Hursomhelst får vi nybakade frallor nästan varje dag på avdelningen. Min Längtan har således knappast varit att Äntligen få komma hem till industrijästa frukoststunder. Men mig veterligen finns det inget bageri min närhet som öppnar före nio på helgerna (när jag äter frukost hemma). Märkligt kan tyckas då brödkonsumtionen i de flesta hushåll peakar på morgonkvisten. Efter en hiskeligt torr historia härom helgen uteslöt mamma och jag matbutikernas bake-off sortiment som alternativ. Så vad göra? Baka förstås!
Mamma och jag satte en grahamsdeg igår och bakade ut frallor som fick kalljäsa under natten. I den dallrande morgonhettan stoppade mamma modigt frallorna i ugnen på 250 grader och svettades sedan ymningt i tio minuter. Nu har vi frallor i både frys och brallor. Nej, det sistnämnda var givetvis ett dåligt skämt. Här är det alldeles för varmt för benklädnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar