söndag 27 juni 2010

Mmmmmamma

Solen har gått i moln men det gör ingenting för mamma är min mamma. Nej, detta är inget skämt. Verkligheten är klyschigare än man tror. Eller snarare: mycket är precis som man tänker sig.
Jag vaknade med extra mycket kärlek i huvudet i morse. Förbehållslös mammakärlek. Min mammakärlek är så där underbart okomplicerad, den gör mig varm i kroppen, den får mig att trivas med tillvaron. Mammakärleken i mig är trygg och besvarad. Det vet jag. Någonting att vara säker på i en oviss värld. Mamma tycker att jag är det bästa som finns. Det vet jag för det säger hon jämt och jag litar på henne. I mammakärlekens oskuldsfulla land är jante ett ickebegrepp, så jag vågar vara kaxig. Tillit är nog det kaxigaste som finns. Mamma du är bäst. Mamma är det bästa som finns.
Pappakärleken tar vi någon annan gång. Idag skulle vi skypa men mikrofonen strulade.
Idag var frukosten tjugo minuter sen. Jag undrar vad köket har för sig egentligen. Personalen har i alla fall varit lite ur gängorna sedan en medpatient inte klarade av att vara kvar igår kväll och således förflyttades till psyk.
Undrar vad det blir till lunch. Jag tippar på någonting med potatis till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar