söndag 8 augusti 2010

Kolhydratbomb

Se ibland undrar man. Undrar vad dietisten tänkte. Hon som i samråd med köket sätter ihop menyn alltså. Det var vegetariskt till lunch idag igen. Tredje gången på en vecka, det brukar annars bara vara två, varav den ena då är soppa med pannkakor. Soppan lyste dock med sin frånvaro i torsdags. Istället fick vi broccolipaj. Paj som är så gott. Synd om mig som av fettskräck har ratat mammas alla quicheförslag det senaste sex åren. Tänk vad jag har missat! Avdelningens paj är inte på långa vägar så god som mammas. Eller jo, pajdegen är ganska fin, men osten är på tok för smaklös. Antagligen är den helt enkelt för billig. Nåja, i fredags fick vi tsae(stavning?)gryta. Tsae är en nyhet för mig. Något slags sojaprotein skulle jag tro. Ärligt talat föredrar jag det framför quorn vilket jag ofta anser mig älska, men min kärlek är ibland obesvarad då det blir torrt. Tsae är däremot saftigt. Riktigt mumsigt vågar jag påstå. Det får lov att bli en djupdykning i daglivs frysdiskar när jag kommer hem. Gott så alltså.
Men idag undrar jag hur dietisten tänkte. Var fanns proteinet? Mackan till det vegetariska brukar finnnas där för att göra de vegetabila proteinerna mer proteiniga. Utgående från detta kan dagens lunch inte ha varit fullvärdig. Möjligtvis fulvärdig. Glasnudel- och grönsaksfylld vårrulle (med konstig bismak), ris, sötsur sås och knäckesmörgås därtill. Snacka om kolhydratbomb. Inte för att jag bryr mig om någon GI-tabell eller så, men någon måtta får det väl vara. Det var ju torftigt! Mjölken förstås, den gav väl lite äggviteämnen, men i ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar